Króluj nam Chryste!

Nasza wspólnota ministrantów i lektorów liczy około 30 młodych chłopców, którzy pełnią ważną rolę w naszej parafii, angażując się w liturgię i życie religijne wspólnoty. Opiekunem wspólnoty jest ks. Paweł Śliwiński, który dba o naszą formację zarówno pastoralną, jak i liturgiczną.

Ministranci są obecni w każdej Mszy Świętej, ale ich działalność nie ogranicza się tylko do posługi przy ołtarzu. Razem spędzamy czas na integracyjnych spotkaniach, wspólnych wyjazdach wakacyjnych, ogniskach i meczach piłkarskich. To także możliwość nawiązywania przyjaźni i wspólnego robienia dobra

Ministranci istnieją w naszej parafii od jej początków i są jej nierozerwalną częścią. Jeśli chcesz dołączyć do naszej wspólnoty, czekamy na Ciebie! Zgłoszenia przyjmujemy w zakrystii po każdej Mszy Świętej w każdą niedzielę. Dołącz do nas i poczuj się częścią tego wyjątkowego zespołu!

Najczęstsze pytania

Kto może zostać ministrantem?

Ministrantem może zostać każdy chłopiec, który pragnie służyć Panu Jezusowi przy Ołtarzu. Dolną granicą wieku jest moment przyjęcia I Komunii Świętej.

Jak zostać ministrantem?

Bycie ministrantem to wielki zaszczyt i radość – służyć Panu Bogu, jak Jego żołnierz, to wyjątkowe powołanie. Jeśli chcesz dołączyć do naszej wspólnoty, porozmawiaj z Rodzicami, a jeśli się zgodzą, przyjdź! Wystarczy zgłosić się do ks. Pawła po każdej Mszy Świętej i wyrazić gotowość do służby.

Dlaczego warto zostać ministrantem?
  • Będziesz blisko Pana Jezusa i będziesz mógł służyć Mu przy Ołtarzu.
  • Poznasz głębiej liturgię i Słowo Boże.
  • Spotkasz wielu nowych kolegów i zawrzesz prawdziwe przyjaźnie.
  • Spędzisz czas wesoło i radośnie, nie tylko podczas służby, ale także na wspólnych spotkaniach.
  • Weźmiesz udział w ministranckich wyjazdach i spotkaniach, które na długo pozostaną w pamięci.
Jakie jest pochodzenia i znaczenie słowa ,,ministrant'' ?

Słowo ministrant pochodzi z łacińskiego „ministrare”, co oznacza „służyć” lub „pomagać”. Ministrant to chłopiec, który służy kapłanowi i wiernym, a przez to służy samemu Bogu. Chociaż wielu chłopcom bardziej pasują mundury niż suknie, ministranci chętnie zakładają białe komże, by godnie pełnić swoje funkcje na Mszy Świętej.

  • Ministrant to pomocnik przy sprawowaniu liturgii. Pomaga kapłanowi w przygotowywaniu ołtarza i darów ofiarnych. Ministrant to także nosiciel znaków – przynosi przedmioty, które mają szczególne znaczenie dla liturgii, pomagając wiernym zrozumieć głębszy sens nabożeństwa.
  • Ministrant powinien także być znakiem – swoim zachowaniem i służbą pokazuje, że liturgia jest czymś, co dotyczy całej parafii, a nie tylko kapłana.
  • Ministrant stara się dążyć do doskonałości poprzez modlitwę, pracowitość i sumienność, naśladując Chrystusa. Jego służba na Mszy Świętej to aktywne uczestnictwo w liturgii, współtworzenie jej razem z kapłanem i wiernymi.
Jakie są stopnie ministranckie?

KANDYDAT NA MINISTRANTA:

Okres kandydatury trwa zazwyczaj rok. W tym czasie przyszli ministranci uczą się podstaw służenia, poznają modlitwy ministranckie, a także pogłębiają swoją wiedzę na temat liturgii, szat i naczyń liturgicznych. W tym czasie przyszli ministranci zakładają jedynie samą komże. Po zdaniu egzaminu są włączani do grona ministrantów na uroczystej Mszy Świętej.

MINISTRANCI:

Ministranci to chłopcy, którzy po ukończeniu formacji służą przy Ołtarzu. Ich zadaniem jest pomoc kapłanowi, przynoszenie darów oraz przygotowywanie ołtarza. Ministranci dzwonią dzwonkami, niosą świece podczas procesji, posługują przy kadzidle, wodzie święconej i pomagają przy liturgii. Noszą białą komżę oraz pelerynkę i uczą się szacunku do sprzętów liturgicznych.

LEKTORZY:

Lektorzy to starsi ministranci, którzy po ukończeniu kursu lektorskiego otrzymują specjalną posługę. Ich zadaniem jest czytanie czytań (z wyjątkiem Ewangelii) oraz wykonywanie innych czynności wymagających większej precyzji, jak niesienie krzyża czy obsługa kadzielnicy. Lektorzy noszą białą albę i pasek (cingulum) oraz są odpowiedzialni za przygotowanie ksiąg liturgicznych.

CEREMONIARZ:

Ceremoniarz to najwyższy stopień w formacji ministranckiej. Jego zadaniem jest koordynowanie liturgii, przeprowadzanie prób, czuwanie nad przebiegiem Mszy, ustawianie procesji oraz dbanie o porządek w czasie nabożeństw. Ceremoniarz może także pełnić funkcję Animatora, pomagając w formacji młodszych ministrantów. Musi posiadać dużą wiedzę na temat liturgii i umiejętność pracy z dziećmi i młodzieżą.

galeria

modlitwy ministranckie

Modlitwa przed służeniem

Oto za chwilę przystąpię „Do Ołtarza Bożego, do Boga, który rozwesela młodość moją”. Do świętej przystępuję służby. Chcę ją dobrze pełnić. Proszę Cię, Panie Jezu, o łaskę skupienia, by myśli moje były przy Tobie, by oczy moje były zwrócone na ołtarz, a serce moje oddane tylko Tobie. Amen.

K. Wspomożenie nasze w Imieniu Pana…
M. Który stworzył Niebo i Ziemię.

Modlitwa po służeniu

Boże, którego dobroć powołała mnie do Twoje służby. Spraw, abym uświęcony w Twych tajemnicach, przez dzień dzisiejszy i całe moje życie, szedł tylko drogą zbawienia, przez Chrystusa Pana naszego. Amen.

W. Bogu niech będą dzięki!

niezbędnik

Hymn ministrancki

1. Króluj nam Chryste, zawsze i wszędzie,
to nasze rycerskie hasło.
Ono nas zawsze prowadzić będzie
I świecić jak słońce jasno.

2. Naprzód przebojem młodzi rycerze,
Do walki z grzechem swej duszy.
Wodzem nam Jezus w hostii ukryty,
Z nim w bój nasz zastęp wyruszy.

3. Pójdziemy naprzód, naprzód radośnie,
Podnosząc w górę swe czoła.
Przed nami życie rozkwita w wiośnie,
Odważnie, bo Jezus woła.

Patroni ministrantów
  • Święty Dominik Savio – patron młodzieży, który w młodym wieku oddał swoje życie Bogu. Jego przykład pobożności i oddania jest inspiracją dla ministrantów, którzy pragną służyć Panu Jezusowi od najmłodszych lat.

  • Święty Stanisław Kostka – patron młodzieży katolickiej, który mimo trudności i przeciwności losu, wiernie podążał za powołaniem do służby Bogu. Jego życie jest przykładem wiary i oddania w młodym wieku.

  • Święty Alojzy Gonzaga – młody święty, który oddał swoje życie w służbie Bogu i kościołowi. Jest patronem ministrantów, którzy pragną pełnić swoją rolę z pełnym oddaniem i w pokorze.

  • Święty Jan Berchmans – patron ministrantów, który poświęcił się modlitwie i służbie liturgicznej. Jego przykład pobożności jest wzorem do naśladowania dla młodych chłopców w służbie przy ołtarzu.

  • Święty Tarsycjusz – patron ministrantów, męczennik, który zginął broniąc Eucharystii. Jego życie i śmierć przypominają, jak ważna jest oddana służba Panu w każdym momencie życia.

Wskazania dla Liturgicznej Służby Ołtarza
  1. Przybycie przed liturgią: Ministranci powinni przyjść do kościoła przynajmniej 15 minut przed rozpoczęciem Mszy Świętej lub nabożeństwa. Czas ten należy przeznaczyć na modlitwę, duchowe przygotowanie się do liturgii oraz ubranie się i przygotowanie niezbędnych rzeczy, w tym pomoc w ubraniu celebransa.
  2. Pokłon przed tabernakulum: Po przybyciu do kościoła należy udać się przed tabernakulum i oddać pokłon Chrystusowi. Wejście do kościoła powinno odbywać się głównym wejściem, a jeśli ktoś wchodzi przez zakrystię, nie przyklęka w kąciku, lecz kieruje się bezpośrednio do ołtarza.

  3. Zaangażowanie w liturgię: Posługa ministranta nie powinna ograniczać się tylko do wykonywania powierzonych czynności. Celem jest pełne, świadome i owocne uczestnictwo w obrzędach liturgicznych, które mają prowadzić do głębszego włączenia się w Eucharystię.

  4. Postawa w liturgii: Ministranci nie powinni traktować swojej roli jako występu, lecz jako posługi. Ważniejsze jest przekazywanie treści liturgicznych, niż skupianie się na sobie.

  5. Udział w procesji i liturgii: Członkowie Liturgicznej Służby Ołtarza biorą udział w procesji wejścia i uczestniczą w całej liturgii, pozostając na swoich miejscach. Do zakrystii wychodzą tylko w razie konieczności.

  6. Dokładność w wykonaniu czynności: Ministranci wykonują swoje zadania w odpowiednim czasie, bez pośpiechu i nigdy przed zakończeniem poprzedzającej czynności.

  7. Komunia Święta: Ministranci przystępują do Komunii Świętej jako pierwsi, przed pozostałymi wiernymi.

  8. Wzór dla innych: Ministranci swoim zachowaniem i postawą powinni dawać wiernym przykład pełnego i właściwego uczestnictwa w Eucharystii.

X przykazań ministranta
  1. Ministrant kocha Boga i dla Jego chwały wzorowo spełnia swoje obowiązki.
  2. Ministrant służy Chrystusowi w ludziach.
  3. Ministrant zwalcza swoje wady i pracuje nad swoim charakterem.
  4. Ministrant rozwija w sobie życie Boże.
  5. Ministrant poznaje liturgię i żyje nią.
  6. Ministrant wznosi wszędzie prawdziwą radość.
  7. Ministrant przeżywa Boga w przyrodzie.
  8. Ministrant zdobywa kolegów w pracy i zabawie dla Chrystusa.
  9. Ministrant jest pilny i sumienny w nauce i pracy zawodowej.
  10. Ministrant modli się za Ojczyznę i służy jej rzetelną pracą.
Zasady ministranta
  • Ministrant kocha Boga i dla Jego chwały wzorowo spełnia swoje obowiązki.
  • Ministrant służy Chrystusowi w ludziach.
  • Ministrant zwalcza swoje wady i pracuje nad swoim charakterem.
  • Ministrant rozwija w sobie życie Boże.
  • Ministrant poznaje liturgię i żyje nią.
  • Ministrant wznosi wszędzie prawdziwą radość.
  • Ministrant przeżywa Boga w przyrodzie.
  • Ministrant zdobywa kolegów w pracy i zabawie dla Chrystusa.
  • Ministrant jest pilny i sumienny w nauce i pracy zawodowej.
  • Ministrant modli się za Ojczyznę i służy jej rzetelną pracą.
Piętnaście reguł dla lektorów
  • Reguła I – Czytanie Słowa Bożego jest jedną z wielu posług i funkcji liturgicznych, jakie powierza się wiernym i dzięki którym żyje wspólnota wierzących.
  • Reguła II – To, czego sami nie zrozumieliśmy, nie można odczytywać innym. Dlatego do czytanego tekstu trzeba się gruntownie przygotować.
  • Reguła III – Ten, kto tylko po cichu, pobieżnie oczyma przeczytał to, co chciał przygotować, z pewnością zawiedzie w kościele. Dopiero wówczas, gdy czyta się głośno, zauważyć można ukryte bogactwo tekstu biblijnego – jego piękno i moc.
  • Reguła IV – Przygotowanie tekstu biblijnego do czytania rozpoczyna się od podzielenia go na pewne części. W ten sposób uzyskujemy dobrą orientację i pewność, że właściwie go zrozu­mieliśmy.
  • Reguła V – Przecinek nie jest zawsze jednoznacznym znakiem przestankowym. Niekiedy trzeba go przeczytać szybko, jakby przeoczyć, a czasami należy go potraktować tak poważnie, jak kropkę albo średnik.
  • Reguła VI – Również przy dwukropku oraz cudzysłowie przeważnie nie należy się dłużej zatrzymywać, jeśli pragniemy czytać tekst tak, jak się mówi.
  • Reguła VII – Znalezienie właściwego akcentu nie jest sprawą szczęścia, lecz przede wszystkim kwestią właściwego przygotowania. Przeważnie akcentuje się zbyt wiele wyrazów, gdy tymczasem w każdej części zdania, która posiada swój własny sens, wolno zaakcentować mocniej tylko jedno słowo.
  • Reguła VIII – Akcent bardzo rzadko leży na przymiotnikach, przeczeniach i na końcu zdania. W modlitwie powszechnej należy unikać także nużącego akcentowania czasowników.
  • Reguła IX – Podczas czytania musi być zachowana także melodyka zdania. Razem z akcentem i odpowiednim tempem, nadaje ona czytanym zdaniom koloryt i dźwięk.
  • Reguła X – Słucha się nie tylko uszami, lecz również oczami. Dlatego lektor, wypełniając swoją posługę, winien zwracać szczególną uwagę na sposób chodzenia, stania, układ rąk styl ubioru oraz na stosunek do samej księgi Pisma Świętego, którego słowo będzie proklamował.
  • Reguła XI – Nasz oddech jest strumieniem, który unosi słowa. Spokojny, cichy oddech czyni lektora spokojnym i opanowanym, a to udziela się także słuchaczom. Tempo mówienia i pauzy regulują się wtedy jakby same.
  • Reguła XII – Zanim lektor rozpocznie czytanie, postępuje tak, jak wytrawny dziennikarz telewizyjny – spogląda na zgromadzonych słuchaczy. Natomiast każdą nową myśl zaczyna od krótkiej przerwy. W ten sposób nawiązuje kontakt ze słuchaczami.
  • Reguła XIII – Najbardziej przyjemnym dla słuchających jest takie czytanie, gdy lektor wypełniając swoją funkcję mówi i śpiewa głosem piersiowym, to znaczy, gdy rozpoczyna naturalną głęboką tonacją głosu i podobnie też kończy.
  • Reguła XIV – Staranna wymowa ułatwia słuchaczom zrozumienie i przyjęcie tekstu oraz sprawia wrażenie, że lektor bierze go na serio i poważnie traktuje funkcję, którą wypełnia. Z drugiej strony, wymowa nie może posiadać żadnego zakłócającego obciążenia; powinna być wolna od wszelkiej sztuczności i zmanierowania; nie może też być zniekształcona przez gwarowe naleciałości i błędy.
  • Reguła XV – Korzystanie z mikrofonu i aparatury nagłaśniającej również wymaga pewnych umiejętności, których trzeba się nauczyć. Ta bardzo wrażliwa i czuła aparatura techniczna musi być używana rozsądnie i z wielką delikatnością. W przeciwnym wypadku bardziej przeszkadza niż pomaga.

Podziel się treścią :