metoda czytania i rozważania słowa bożego
Medytacja Słowa Bożego – Metoda Czytania i Rozważania Słowa Bożego
Medytacja nad Słowem Bożym to nie tylko technika duchowa, ale także droga prowadząca do głębszego zrozumienia Pisma Świętego i zbliżenia się do Boga. W tradycji monastycznej wyróżnia się dwie główne metody: ruminatio, czyli przetrawianie Słowa Bożego przez jego ciągłe powtarzanie, oraz lectio divina, starożytną praktykę medytacyjną, która prowadzi przez kolejne etapy od Słowa Bożego do życia wiary. W tej duchowej podróży przewodniczką jest Matka Boża, która w swoim sercu rozważała wszystkie sprawy, które Bóg jej objawiał (Łk 2,19).
Medytacja Słowa Bożego wymaga odpowiedniego przygotowania: wyboru miejsca, czasu i postawy. Należy znaleźć ciche miejsce, wolne od zakłóceń, a także poświęcić odpowiednią ilość czasu na modlitwę i rozważanie. Najlepiej, gdy w modlitwie towarzyszy nam Duch Święty, który wprowadza nas w głębsze zrozumienie Pisma Świętego, przemieniając je w osobistą rozmowę z Bogiem.
Etapy Lectio Divina
Przygotowanie: Całość medytacji powinna zaczynać się od chwilowego wyciszenia i modlitwy, prosząc Ducha Świętego o pomoc w zrozumieniu Słowa. Św. Paweł przypomina, że tylko Duch Boży zna głębię Pisma i to On objawia je tym, którzy Go proszą (1Kor 2,10). Modlitwa o pomoc w zrozumieniu Słowa Bożego otwiera nas na Boże objawienie.
Modlitwa:
Dziewico Matko, bądź przy mnie, jak byłaś bliska Apostołom w Wieczerniku, umacniaj i pogłębiaj w moim duchu pragnienie Boga. Ty, Dziewico Milczenia, strzeż mojego skupienia zabierz ode mnie niepotrzebne fantazje, roztargnienia i zaniedbania. Niewiasto posłuszna, pomóż mi otworzyć serce, zanim otworzę księgę, tak aby stało się gościnnym domem dla Słowa. Podpowiedz mi, Niewiasto Modlitwy, słowa, które wzruszą serce Boga i sprawią, by On napełnił mnie obficie wiedzą i zrozumieniem. Niewyczerpana Księgo, Która dałaś światu do czytania wieczne Słowo Ojca prowadź mnie w lekturze świętego Tekstu, abym umiał znaleźć w każdym słowie jedyne Słowo, w którym Ojciec wyraża całkowicie samego siebie. Ty, która jesteś Świątynia Ducha, wspieraj mnie w medytacji, bym był podobny do Ciebie. Dziewico, która zachowujesz wszystkie sprawy rozważając je w sercu. Niewiasto Modlitwy, daj mi uczestniczyć w tej radości, z jaką wielbiłaś Pana: niech Twoje uwielbienie i Twój śpiew staną się moimi. Lustro odzwierciedlające doskonale Obraz Syna, Uproś mi łaskę życia, które będzie wiernym wyrazem tego, co czytam, medytuję, o co błagam i co kontempluję. + Marcello Semeraro, biskup diecezji Albano
Lectio – Czytanie: Wybieramy fragment Pisma Świętego, który będziemy czytać powoli, skupiając się na każdym słowie. W tym etapie chodzi o spotkanie z Bogiem poprzez Jego Słowo. Nie trzeba przeczytać całego fragmentu – ważne jest, by znaleźć taki wers, który poruszy nasze serce. To poruszenie może przybierać różne formy – od ciekawości, przez poczucie niepokoju, aż po pociechę i spokój.
Meditatio – Rozważanie: W tej części koncentrujemy się na przeczytanym fragmencie, próbując zrozumieć, co Bóg chce nam przez niego powiedzieć. Czytamy fragment powtarzalnie, jakby smakując każde słowo. Angażujemy umysł i serce, zastanawiając się, dlaczego ten fragment nas poruszył i jakie ma dla nas znaczenie. Ważne jest, by nie przeskakiwać na inne fragmenty, lecz skupić się na tym, który nas najbardziej dotknął.
Oratio – Modlitwa: Gdy medytacja przechodzi w modlitwę, otwieramy nasze serce przed Bogiem, aby wyrazić to, co przeżyliśmy w wyniku rozważania Słowa. Często nasza modlitwa staje się spontaniczną odpowiedzią na to, co usłyszeliśmy od Boga. Może to być modlitwa dziękczynna, przebłagalna, pełna prośby o pomoc lub uwielbienia. W tym momencie możemy także doświadczyć głębokiej ciszy, kiedy to Duch Święty modli się w nas, za nas, przekazując Bogu naszą intencję, której nie jesteśmy w stanie wyrazić słowami.
Contemplatio – Kontemplacja: To etap, w którym przeżywamy głęboką jedność z Bogiem. Przestajemy mówić, a tylko trwamy w Bożej obecności. W tej ciszy Duch Święty działa w nas, prowadząc nas do coraz głębszego zrozumienia i połączenia z Bogiem.
Actio – Działanie: Na końcu medytacji należy zadać sobie pytanie, co Bóg chce, byśmy uczynili w odpowiedzi na to, co odkryliśmy w Jego Słowie. Może to być konkretne działanie, na przykład pomoc drugiemu człowiekowi, modlitwa za kogoś, przebaczenie, czy podjęcie jakiejś zmiany w życiu. Czasami jednak to działanie może polegać na zgodzie, by Bóg sam działał w nas, przemieniając nas na swój obraz.
skrutacja pisma świętego
Oprócz lectio divina, istnieje także metoda skrutacji Pisma Świętego, której celem jest dokładniejsze zgłębienie fragmentów Pisma, które szczególnie nas poruszyły. Skrutacja polega na „badaniu” Pisma w sposób systematyczny, sięgając do innych fragmentów, które mogą rzucić światło na dany tekst. Przydatne w tym przypadku są Biblie z odnośnikami, które prowadzą do innych miejsc Pisma Świętego, pomagając w pełniejszym zrozumieniu wybranego fragmentu – np. Biblia paulistów, Biblia Jerozolimska). Skrutacja przebiega w następujących etapach:
- Modlitwa do Ducha Świętego.
- Czytanie i rozważanie tekstu wyjściowego.
- Skrutacja polegająca na pisaniu z lewej strony kartki wersetu, który nas poruszył, zastanowił. Po prawej natomiast zapisujemy treść tego poruszenia (uczucia, myśli, wrażenia), czyli to, co mi Pan Bóg mówi przez ten fragment. Chodzi o wsłuchiwać się sercem.
- Przystępujemy potem do czytania i rozważania fragmentów, do których odsyłają nas odnośniki biblijne umieszczone przy rozważanym fragmencie. Podobnie przepisujemy zdanie (słowo), które nas poruszyło i zapisujemy to, co przez nie mówi do nas Pan Bóg.
- Jeśli wydaje się nam, że Bóg nic nie mówi, trzeba znowu poprosić Ducha Świętego o pomoc.
- Skrutujemy tekst nie krócej niż godzinę, do dwóch. Trzeba zainwestować swój czas, ale cierpliwość się opłaca. Pan Bóg objawia się wytrwałym.
- Nie chodzi o przepracowanie wszystkich wersetów. Jeśli nie zdążymy rozważyć wszystkich tekstów, zawsze możemy do nich powrócić kiedy indziej. Ważniejsze jest to, aby trwać na słuchaniu słowa Bożego, czyli uczestniczyć w spotkaniu z Bogiem, który chce do nas przemawiać, oraz dać się prowadzić Duchowi Świętemu.
Podziel się treścią :