You are currently viewing Święto Podwyższenia Krzyża Świętego – 14.09.2025 (rok C)

Święto Podwyższenia Krzyża Świętego – 14.09.2025 (rok C)

wprowadzenie

Na Święto Podwyższenia Krzyża Świętego w XXIV Niedzielę Zwykłą Słowo Boże ukazuje nam krzyż jako źródło zbawienia i miłości Boga do człowieka. W pierwszym czytaniu (Lb 21, 4b-9) Izraelici, ukąszeni przez jadowite węże, zostają uzdrowieni przez spojrzenie na miedzianego węża zawieszonego na palu, zapowiedź przyszłego zbawienia przez Chrystusa. Psalm responsoryjny (Ps 78) przypomina wielkie dzieła Boga, które nie mogą być zapomniane, a Jego miłość i wierność trwają przez pokolenia. W drugim czytaniu (Flp 2, 6-11) św. Paweł ukazuje uniżenie Jezusa, który, choć równy Bogu, przyjął ludzką postać i stał się posłuszny aż do śmierci na krzyżu, przez co Bóg wywyższył Go ponad wszystko. W Ewangelii (J 3, 13-17) Jezus mówi o swojej misji zbawczej, wskazując, że jak Mojżesz wywyższył węża na pustyni, tak On musi być wywyższony, aby każdy, kto w Niego wierzy, miał życie wieczne. Krzyż, choć początkowo symbolem hańby, stał się dla nas znakiem zbawienia i nadziei.

Czy potrafię przyjąć trudności i codzienne krzyże jako część Bożego planu? W czym dzisiaj mogę zaufać Bogu i podnieść moje serce ku Niebu?

liturgia słowa bożego

Kolor szat liturgicznych

Szata liturgiczna w kolorze czerwonym to symbol męczeństwa, miłosierdzia, Bożej miłości. Jest to także symbol krwi - nawiązuje do Męki Chrystusa i wydarzeń z nią związanych oraz ognistych języków, w postaci których Duch Świętych zstąpił na apostołów w Wieczerniku. Kolor czerwony towarzyszy również księżom podczas mszy pogrzebowej zmarłego papieża. Kolor czerwony wiąże się także z najwyższą rangą kapłańską (purpura to kolor biskupi, natomiast czerwień przysługuje kardynałom.

mówią wielcy

„Położyć nadzieję w Bogu, zawierzyć Mu, oznacza to wybrać drogę trudną, wiodącą do tego, co miłe i bliskie, przez ciemność i opuszczenie, przez odarcie z tego, co własne.”

ks. Janusz Pasierb

Kolekta z mszy

Wszechmogący Boże, Syn Twój posłuszny Twojej woli poniósł śmierć na krzyżu, aby wszyscy ludzie zostali zbawieni, † spraw, abyśmy poznawszy na ziemi tajemnicę odkupienia, * mogli otrzymać jej owoce w niebie. Przez naszego Pana Jezusa Chrystusa, Twojego Syna, † który z Tobą żyje i króluje w jedności Ducha Świętego, * Bóg, przez wszystkie wieki wieków. Amen.

KOLEKTA – (łac. collere – zbierać razem, tzw. modlitwa dnia, oracja) znajduje się w brewiarzu i w formularzu Mszy Świętej. Po wezwaniu „Módlmy się” następuje chwila ciszy, aby uczestnicy liturgii uświadomili sobie, że stoją w obecności Boga i wypowiedzieli w modlitwie osobistej swoje prośby. Następnie przewodniczący liturgii recytuje lub śpiewa kolektę, która wyraża charakter obchodu liturgicznego (nawiązuje treścią do uroczystości lub wspomnienia świętego patrona) i prośby wspólnoty do Boga. Kolekta kończy się konkluzją trynitarną w następujący sposób:  „Przez naszego Pana Jezusa Chrystusa, Twojego Syna, który z Tobą żyje i króluje w jedności Ducha Świętego, Bóg, przez wszystkie wieki wieków”. Lud, łącząc się z prośbą i wyrażając na nią zgodę, przez aklamację Amen sprawia, że staje się ona jego modlitwą.

Podziel się treścią :