You are currently viewing II Niedziela Adwentu (rok A) – 07.12.2025

II Niedziela Adwentu (rok A) – 07.12.2025

wprowadzenie

Na II Niedzielę Adwentu Słowo Boże prowadzi nas ku nadziei, która wypływa z Bożej obietnicy odnowienia świata. W pierwszym czytaniu (Iz 11, 1-10) prorok zapowiada nadejście Mesjasza – Tego, który wyrośnie jak „latorośl z pnia Jessego”. Jego panowanie będzie pełne mądrości, sprawiedliwości i pokoju; nawet stworzenie zostanie przemienione. To obraz świata, który Bóg chce uzdrowić i odnowić w Swojej miłości. Psalm responsoryjny (Ps 72) śpiewa o Królu, który przynosi pokój, broni ubogich i przychodzi jako zbawienie dla ludów: „Pokój zakwitnie, kiedy Pan przybędzie.” W drugim czytaniu (Rz 15, 4-9) św. Paweł wzywa do jedności i wytrwałości. Pismo Święte – pełne obietnic i nadziei – ma nas umacniać, abyśmy „jednym sercem i jednymi ustami” oddawali chwałę Bogu. W Ewangelii (Mt 3, 1-12) pojawia się Jan Chrzciciel – prorok pustyni, który woła: „Nawróćcie się, bo bliskie jest królestwo niebieskie!”. Jego słowa są mocne, lecz pełne miłości: człowiek ma przygotować drogę Panu przez przemianę serca, porzucenie grzechu i odwagę w czynieniu dobra.

W tę niedzielę zapalamy drugą świecę adwentową – świecę pokoju. Jej światło przypomina, że prawdziwy pokój nie rodzi się z ludzkiego wysiłku, ale z obecności Boga. Każdy krok nawrócenia, każda modlitwa i każde dobro czyni nasze serce miejscem, gdzie ten pokój może zakwitnąć.

Jakie miejsce w moim życiu najbardziej potrzebuje Bożego pokoju? Na czym ma polegać moje konkretne „przygotowanie drogi Panu” w nadchodzącym tygodniu?

liturgia słowa bożego

mówią wielcy

Zwykle uważamy, że są dwa rodzaje nawróceń. Ktoś się nawraca dlatego, że odzyskał utraconą wiarę, albo dlatego, że był grzesznikiem i oczyścił się z grzechów.
Tymczasem mamy nawracać się stale, to znaczy nieustannie zwracać się ku Bogu, choćbyśmy wierzyli bez zastrzeżeń i dbali o czystość duszy.
Tak wiele spraw w codziennym życiu zasłania nam Boga.
Nie tylko niewiara, grzech, ale i zmęczenie, roztargnienie czy zwykła słabość ludzka.

ks. Jan Twardowski

Kolor szat liturgicznych

Szata liturgiczna w kolorze fioletowym jest symbolem pokuty, pokory, skruchy i żałoby. Szaty zakładane te są podczas trwania Adwentu czy Wielkiego Postu. Obecnie stanowią zastępstwo dla szat w kolorze czarnym podczas ceremonii pogrzebowych. Fiolet (purpura) jest również kolorem oznaczającym godność biskupów czy prałata.

Kolekta z mszy

Wszechmogący i miłosierny Boże, † spraw, aby troski doczesne nie przeszkadzały nam w dążeniu na spotkanie z Twoim Synem, * lecz niech nadprzyrodzona mądrość kształtuje nasze czyny i doprowadzi nas do zjednoczenia z Chrystusem. Który z Tobą żyje i króluje w jedności Ducha Świętego, * Bóg, przez wszystkie wieki wieków.

KOLEKTA – (łac. collere – zbierać razem, tzw. modlitwa dnia, oracja) znajduje się w brewiarzu i w formularzu Mszy Świętej. Po wezwaniu „Módlmy się” następuje chwila ciszy, aby uczestnicy liturgii uświadomili sobie, że stoją w obecności Boga i wypowiedzieli w modlitwie osobistej swoje prośby. Następnie przewodniczący liturgii recytuje lub śpiewa kolektę, która wyraża charakter obchodu liturgicznego (nawiązuje treścią do uroczystości lub wspomnienia świętego patrona) i prośby wspólnoty do Boga. Kolekta kończy się konkluzją trynitarną w następujący sposób:  „Przez naszego Pana Jezusa Chrystusa, Twojego Syna, który z Tobą żyje i króluje w jedności Ducha Świętego, Bóg, przez wszystkie wieki wieków”. Lud, łącząc się z prośbą i wyrażając na nią zgodę, przez aklamację Amen sprawia, że staje się ona jego modlitwą.

Podziel się treścią :